torsdag 13 augusti 2009

Kvalitet & exponering

Under mina somrar i Buttle far jag gärna runt och tittar på konst, konsthantverk etc och det bara vimlar av mycket bra yrkesmän och yrkeskvinnor på Gotland. Även om jag inte diggar allt så uppskattar jag de professionella kunskaperna.

Det jag dock inte förstår är varför de flesta envisas med att visa upp sina excellenta alster i taffliga lokaler och utan all känsla för exponering. Jag är inte ute efter blinkande neonljus och aluminiumhyllor, men är också evinnerligt trött på det totalt charmlösa in att leta i röran…

Några av öns sköna ekvilibrister har dock förstått detta och har skapat härliga butiker och exponeringsytor för sina produkter. Ta en tur dit och besök dem så förstår Ni att det egentligen inte krävs avancerade installationer för att skapa säljande miljöer.

Nedan är mina favoriter, listade i icke inbördes ordning:
  • Annette & Dan Bonnevier, Lamm & Bi, Skinnhantverk och honung, Buttle. (T o m jag har börjat äta honung och framförallt ha det i kvällsthéet…)
  • Ulla Ahlby, Keramik, Viklau. (Jag skulle kunna handla hur mycket som helst…)
  • Barbro Sandell, Textiltryck & tyger, Norrlanda. (Tycker Ni om våra kontorsgardiner i Stora Höga, vet Ni var Ni skall åka…)
  • Åsa Lindström, Keramik, Hablingbo. (Passa även på att äta fantastiska Galetter och crepes…)
  • Måna Engström, Skinnhantverk & "Konstskinn", Anga. (Lägg gärna puzzel med hennes underbara sittkuddar…)

Gotland i mitt hjärta

1 kommentar:

  1. Härligt pappa, vad jag längtar tillbaka till Gotland och Buttle, när jag kollar på din blogg. Har du handlat hos alla i år igen?

    Ebba

    SvaraRadera